Orucun Başlaması ve Bitmesi

İmsak ve İftar vakitleri arasındaki süre, Oruç başlaması ve son bulması arasındaki ölçü, Orucun başlaması ve son bulmasındaki ölçü.

Ramazan orucunun başlayıp son bulması belirli vakitlerle sınırlıdır. Oruç tutmakla mükellef bulunan Müslümanların, mevzubahsi olan vakitleri iyi tespit etmesi ve oruç farizasını noksanlıkla malul olmaktan koruması gerekmektedir. Ehemmiyetine işaret olunan vakitler; Ramazan ayı ve bu ay içinde bulunan günler, başlayış ve sona eriş itibariyle, ikiye ayrılır.

orucOruç ibadetinin başlaması, hilalin görülmesi ile bu mükellefiyetin sona ermesi ise şevval hilalinin görülmesi ile olmaktadır. Bu hususu tespit eden bir ayet-i kerimede “Sizden kim o aya erişirse onu (orucunu) tutsun” buyurulmaktadır. Bu emri ilahi, “Sizden her kim Ramazan’da mukim olursa, içinde bulunduğu günün Ramazan olduğunu yakinen bilirse veya Ramazan hilalini görürse onun orucunu tutsun” şeklinde tefsir edilmektedir.

Ramazan hilalinin tespitinde, Recep ayının yirmi dokuzuncu günü Şaban hilalini gözetlemekte fayda vardır. Bu yolda hareket etmekle, Şaban’ın kaç gün devam etmiş olduğu daha iyi anlaşılmış ve netice itibariyle Ramazanın ilk gününü anlama kolaylaşmış olur.

Ramazan günlerindeki oruçların ilk vakti, tan yerinin ağarması, son vakti ise gecenin başlaması ile olur. Halk örfünde “gündüz” denildiği zaman, güneşin doğması ile batması arasındaki zaman akla gelir. Dini hükümlere göre, gündüz, tan yerinin ağarması ile başlamış olur. Oruçlarımızın kusursuz olarak tutulabilmesi için, vakitlerin giriş ve çıkış zamanlarına büyük bir dikkat göstermemiz gerekmektedir.

Bu hususta hataya düşmemek için imsaki minarede okunacak ezana değil, takvime ve radyo ile ayarlanmış saate bakarak tespit etmelidir. Zira ezan okuyacak kimsenin elde olmayan sebeplerle gecikmesi, saatinin ayarsız olması ve vazifeli müezzinin bulunmaması ile namazın kılınma vaktinin aynı saat ve dakikada toplanmış olması tatbikatta aksamalara müsait bir uygulama olmaktadır.

Ezan, namaz vaktinin girdiğini ilânı olmaktadır. İmsakin başladığını daha sağlam ve ihtiyata daha uygun bir esasa göre tespit etmek için, “Temkini dikkate almadan hazırlanmış takvimlerin gösterdiği imsak vakitlerinin 1820 dakika önce yiyip içmeye son vermelidir. İhtiyatlı hareketin en salim bir yol olduğu ve ibadet vazifesinin böyle bir dikkate ihtiyaç gösterdiği hatırdan çıkarılmamalıdır.