Gıybet Nedir, Dinimizce Günahı Nedir?

Gıybet Nedir, Dinimizce Günahı Nedir?

İslam dinine göre gıybetin günahı nedir, Gıybet etmek neden günahtır kısa bilgi.

Allah Tealanın Müslümanlara yasakladığı kötülükler arasında gıybet ve tecessüs de bulunmaktadır. Aşağıdaki Ayet-i Kerime bu yasağın şiddetini göstermesi bakımdan çok önemlidir:

“Ey iman edenler! Zannın çoğundan kaçının, zira zannın bir kısmı günahtır. Birbirinizin suçunu araştırmayın; kimse kimseyi çekiştirmesin; hanginiz ölü kardeşinin etini yemekten hoşlanır? Ondan tiksinirsiniz; Allahtan sakının, şüphesiz Allah tövbeleri daima kabul edendir, acıyandır. (Hucurat, 12)

Yukarıdaki ayetten yasaklandığını öğrendiğimiz gıybetin anlamı; birisinin arkasından işittiği zaman hoşlanmayacağı şeyler söylemek, yani çekiştirmektir.
Gıybet ve buna benzer ahlaki rezilerler, Müslümanlar arasındaki kardeşlik ve dostluk bağlarının gevşemesine hatta kopmasına sebep olur. Böyle davranışlar fayda umulsa bile daima zarar getirir. Zaten bunun için dinimizde yasaklanmıştır.

Hz-Ebu Hüreyrenin rivayetine göre bir gün Resûlülâh (sav.):
“Gıybet nedir bilir misiniz? diye sordu. Sahabiler:
-Allah ve Resûlü en iyi bilendir, dediler, Resulüllah
-Bak kardeşim hoşlanmayacağı bir şeyle anmandır, buyurdu. Bu sırada sahabilerden biri:
-Ya söylediğim şey kardeşimde varsa ne dersiniz? diye sordu. Sevgili Peygamberimiz de:
-Eğer söylediğin şey onda varsa sen onu gıybet etmiş olursun, eğer söyle diğin şey onda yoksa o vakit sen ona iftira etmiş olursun, buyurdu.’* (Müslim, Birr ve Sıla, 70)
Hz. Peygamber’in yukarıdaki sözleri; “Söylediklerim o kişide var, onun için gıybet sayılmaz” diyenlerin ne kadar yanlış düşündüklerini göstermektedir. Allah Tealanın “ölü kardeşinin etini yemekle” bir tuttuğu bu kötü alışkanlığın mutlaka terk edilmesi gerekir.

Ağızların oruçlu olduğu mübarek Ramazan günleri bunun için bir fırsat sayılmalıdır.
Dinimiz. Müslümanların avı olarını araştırmayı ve onları ifşâ etmeyi de yasaklamıştır. Aslında Allah ve Resülü’nün (sav.) bizden istediği, başkaları nın ayıp ve kusurlarını gizlemektir. Bu konuyla Peygamberimiz ‘ın pek çok hadis-i şerifi vardır. Resûlüllâh (sav.) şöyle buyurdu;

“Birbirinizin öze! ve mahrem hayatını araştırmayla (Müslim, Bir ve Sıla, 30)
“Dünyada bir kul diğer bir kulun ayıplarını örterse, muhakkak kıyamet günü Allah da onun ayıplarını örter.” (Müslim, Birr ve Sıla, 72)

Ayrıca Peygamberimiz ayıp ve kusurların, günah ve ahlaksızlıkların araştırılıp ortaya dökülmesinin, cemiyeti bozduğunu ahlaksızlığın yayılmasına sebep olduğunu bildirmiştir. Üstelik bunun neşriyat yolu ile yapılması çok daha vahim sonuçlar doğurabilir.

Hz. Peygamber şöyle buyuruyor.
“Müslümanların ayıplarını, gizli hallerini araştırmaya kalkışırsan onları ifsadeder (ahlaklarını bozar) veya ifsada yaklaştırmış olursun.” (Riyazü’s-Salihîn, ///, 154)
Hülâsa tecessüs konusunda çok dikkatli davranmalı ve sevgili Peygamberimiz aşağıdaki uyarısını hiçbir zaman unutmamalıyız;
Din Kardeşini bir suçundan dolayı ayıplayan kimse o suçu (günahı) kendisi de işlemedikçe ölmez.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir